محیا ساداتمحیا سادات، تا این لحظه: 8 سال و 3 ماه و 19 روز سن داره

فرشته کوچولوی بابا و مامان

فوايد طبي بوسيدن کودک

1394/12/26 15:25
نویسنده : محیا سادات
71 بازدید
اشتراک گذاری

فوايد طبي بوسيدن کودک

همه ما بوسه را به عنوان يک رفتار خوشايند اجتماعي وسيله‎اي براي ابراز محبت و نشان دادن اوج عواطف درونمان مي‎شناسيم اما برخي والدين با اين باور که بوسيدن زياد، بچه‎ها را لوس مي‎کند آنها را نمي‎بوسند و سعي مي‎کنند آشکارا به آنها ابراز محبت نکنند...


همچنين تماس نزديک لب، دهان و بيني و افزايش احتمال انتقال آلودگي‎ها و عوامل بيماري‎زا و شيوع بيماري‎هايي مانند آنفلوانزاي خوکي، برخي والدين را درمورد بوسيدن زياد فرزندشان دچار ترديد کرده است.


در حالي که بوسيدن مي‎تواند فوايد بسيار زيادي داشته باشد. مطالعه‌هاي جديد نشان داده فوايد بهداشتي بوسيدن کودکان (مخصوصا توسط مادر) بر سلامت آنها در سال‎هاي آينده نيز تاثيرگذار است.

 

بررسي‎ها نشان داده مهر و محبت و بوسه‌هاي مادرانه هورمون‎هاي استرس کودک را کاهش مي‎دهد و مادرهاي مهرباني که فرزندشان را زياد مي‎بوسند با اين کار فوايد بهداشتي بسيار زيادي براي فرزند دلبندشان فراهم مي‎کنند.

نتايج يک مطالعه جديد نشان داده است که تجربه‎هاي اوليه دوران کودکي مي‎تواند از طريق تاثير بر احتمال التهاب مزمن در بدن و واکنش سيستم ايمني که خط مقدم دفاع بدن در برابر بيماري‎هاست، اثر ماندگاري بر سلامت بدن داشته باشد.


اين مطالعه نشان مي‎دهد در آغوش گرفتن، بوسيدن و ابراز محبت توسط مادران مي‎تواند به کاهش استرس کودک و فرونشاندن هورمون‎هايي که در ايجاد التهاب در بدن نقش دارند، کمک کند.


مهر مادر، سلامت کودک


اينکه التهاب عامل تعيين‎کننده بيماري است موضوعي ثابت شده است اما محققان گروه بيولوژي مولکولي دانشگاه کاليفرنيا براي يافتن عامل تعيين‎کننده التهاب، نمونه خون 53 فرد بزرگسال که در طبقات پايين اجتماعي و اقتصادي بزرگ شده بودند را مورد بررسي قرار دادند.


نيمي ‎از اين افراد در دوران کودکي و هنگام رشد، روابط خانوادگي نزديک و صميمي با مادرانشان داشته‎اند و نيم ديگر در دوران کودکي روابط سرد و دوري با مادرانشان داشته‎اند. بررسي نتايج نشان داد، نشانگرهاي ژنتيکي التهاب (که در طول زمان مي‎تواند عوارضي براي بدن داشته باشد)

 

در نمونه خون افرادي که در دوران کودکي رابطه گرمي ‎با مادرشان داشته‎اند کمتر است. اين نشانگرهاي ژنتيک، مولکول‎هايي هستند که ژني را که به طور فعال تغيير شکل مي‎دهد و به پروتئين‎هايي که در ايجاد التهاب نقش دارند تبديل مي‎شوند شناسايي مي‎کنند.


مطالعه‌هاي قبلي، ارتباط سطح پايين اجتماعي و اقتصادي را با افزايش احتمال التهاب و بيماري‎هاي مزمن نشان داده بود اما يافته‎هاي جديد بر اهميت رابطه صميمي و نزديک مادر و کودک به ويژه در محيط‎هاي پراسترس تاکيد مي‎کند. اين يافته‎ها که در مجله روان‌شناسي مولکولي منتشر شد

 

با مطالعه‌هاي قبلي که نشان داده بود رابطه نزديک خانوادگي مي‎تواند کودکان را در برابر برخي پيامدهاي منفي رشد در خانواده‎هاي فقير محافظت کند، همخواني دارد و نشان مي‎دهد فرزندپروري خوب توسط والدين حتي مي‎تواند از آثار منفي رشد در شرايط نامناسب که ممکن است تا سال‎ها باقي بماند، پيشگيري کند و مسيرهاي نوشته شده ژن‎ها را بي‎اثر کند.


التهاب و بيماري


پروتئين‎هايي که باعث التهاب مي‌شوند هنگام عفونت براي پيام‌رساني به سيستم ايمني و رساندن پيام تقويت سيستم دفاعي به سلول‎هاي ديگر بدن ضروري هستند اما هنگامي ‎که افراد از شرايط استرس بيرون مي‎آيند، ممکن است بدنشان نتواند التهاب را متوقف کند. به گفته محققان، اين موضوع در طولاني‌مدت براي بدن خوب نيست.


در واقع وجود اين پروتئين‎ها تنها در محل و زمان مورد نياز ضروري است و بقيه زمان‎ها بايد خاموش باشند. التهاب مزمن با برخي بيماري‎ها مانند بيماري‎هاي قلبي و عروقي، ديابت، افسردگي و سرطان ارتباط دارد. محققان التهاب را به بذري که ايجاد بيماري مي‎کند تشبيه مي‎کنند.


براي مثال بررسي‎ها نشان داده است سطح بالاي التهاب احتمال برگشت سرطان پستان را در زناني که درمانشان موفقيت‎آميز بوده است تا 2برابر افزايش مي‎دهد بنابراين اين موضوع که تجربه‎هاي اوليه زندگي مي‎تواند بر ترشح هورمون‎هايي که احتمال التهاب مزمن را در بدن کم يا زياد مي‎کند تاثير بگذارد، بسيار مهم است.


روابط خانوادگي نامناسب


مطالعه جديد ديگري که انجام آن 18ماه طول کشيد و نتايجش 29 آوريل در مجله علم روان‌شناسي منتشر شد، نشان داد نشانگرهاي التهاب در دختران نوجواني که زندگي خانوادگي نامناسبي ‎داشته‎اند و در شرايط توهين‎آميز و همراه با خشونت رشد کرده‎اند در مقايسه با دختراني که شرايط بهتري داشته‎اند بيشتر است.


با اين حال زندگي در شرايط نامناسب و توهين‎آميز و داشتن رابطه سرد با مادر به معني ايجاد بيماري در سال‎هاي آينده نيست اما محققان مي‎گويند تجربه‎هاي اوليه خانوادگي عاملي است که در شکل‎گيري شيوه پاسخ بدن به استرس موثر است. پژوهشگران گروه روان‌شناسي دانشگاه کاليفرنيا نيز اين موضوع را که علاوه بر سطح پايين اقتصادي و اجتماعي عوامل ديگري مي‎تواند از ما محافظت کند،


اميدوارکننده دانسته‎اند و اعلام کرده‎اند ساير روابط نزديک نيز مي‎تواند آثار حفاظتي مشابه مهر مادر و فرزندي داشته باشد. سطح پايين اجتماعي و اقتصادي مي‎تواند با تاثير بر کورتيزول (هورمون استرس) بر التهاب اثر بگذارد

 

اما محققان در اين بررسي دريافتند گرماي مادري از طريق مولکول‎هاي ديگري که در واکنش‎هاي التهابي نقش دارند عمل مي‎کند. اين تحقيقات مي‎تواند در چگونگي درمان افراد در آينده نقش داشته باشد. محققان به دنبال توليد داروهايي هستند که بتوانند از راه‎هاي مختلف بر التهاب تاثير بگذارند.

 

فوايد بوسه براي مادر


بوسيدن کودک براي مادر هم فوايدي دارد. مطالعه‌ها نشان داده هنگام بوسيدن سطح اکسي‎توسين (ماده شيميايي آرامبخش بدن) و آندورفين خون (ماده شيميايي که در بدن حالت سرخوشي ايجاد مي‎کند) افزايش پيدا مي‎کند. همچنين بوسيدن باعث افزايش دوپامين که به احساس وابستگي و دلبستگي عاطفي کمک مي‎کند، مي‎شود. بررسي‎ها نشان داده است بوسيدن کودک سيستم ايمني مادر را تقويت مي‎کند. محققان مي‎گويند هنگام بوسيدن


30 عضله صورت فعال مي‎شود و بوسه عضلات صورت را قوي نگه ‎مي‎دارد و نکته آخر اينکه با هر بوسه 2 تا 6 کالري انرژي سوزانده مي‎شود بنابراين بدون هيچ شک و ترديدي فرزندتان را در آغوش بگيريد و ببوسيد؛ بدون هيچ قيد و شرطي به او ابراز محبت کنيد و هر دو از فوايد کوتاه‌مدت و ماندگار آن بهره‎مند شويد.


منبع:‌ livescience

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)